1
|
Keď som bol malý, myslel som si, že najlepšie by bolo, keby sú všetci ľudia na svete kresťania katolíci. Možno má podobnú predstavu o svete každý z nás na základe svojho presvedčenia (keby sú protestanti, ateisti, budhisti, komunisti, liberáli atď.).
Keď som vyrástol pochopil som, že je to nemožné. Už je to síce mnoho rokov, čo som to riešil odborne, ale podstatu si pamätám: každá téza nutne vyvoláva antitézu. Táto téza je touto antitézou udržiavaná a rozvíjaná.
Prakticky to znamená, že každý náš (sveto)názor má a musí mať aj protinázor. Neexistuje jeden jediný názor, s ktorým by súhlasili všetci ľudia na svete. Vždy tu bude rozdelenie. My ľudia sme už takí. Niekto je za východ, niekto za západ, niekto za teizmus, niekto za ateizmus, niekto za katolicizmus, niekto za protestantizmus. Niekto za EU, niekto proti EU, niekto za Fica, niekto proti Ficovi atď. Nikdy neexistoval a nikdy asi ani nebude existovať názor, s ktorým by všetci ľudia súhlasili. Vždy sa prirodzene vytvorí aj protinázor. Ak by sa teoreticky stalo, že všetci ľudia na svete by boli katolíci (alebo hocičo iné), tak by sme s tým jednoducho nedokázali žiť a prirodzene by musela vzniknúť nejaká opozícia. Čím viac je nejaká téza rozšírená, tým skôr potrebuje antitézu.
Dalo by sa to vysvetliť aj inak, než takto metafyzicky, napr. cez tzv. teóriu mémov. (to by bolo ale nadlho. Kto však chce, nech si pozrie/preštuduje túto teóriu)
Čo z toho vyplýva? Okrem toho, že je zbytočné túžiť po tom, aby všetci mali rovnaký pohľad na svet, ma tento poznatok učí prijímať rôznosť - vierovyznania, politického uvažovania, pohľadu na EKO, vegánov atď. Všetko to, čo je "proti mne" a mojim "tézam" "svetonázorom" tu jednoducho musí byť. A mňa to nemôže znechucovať, ale rozvíjať. Pretože z tézy a antitézy vzniká syntéza. Téza bez antitézy by ochabla, zoslabla a nerozvíjala sa a možno by bola aj zbytočná. Načo je zapálená sviečka, keď neexistuje tma?
Čo sa tým dá robiť? Nič. Treba sa len učiť jednote. Nežiadať rovnakosť, ale snažiť sa o jednotu. Tú by som vyjadril takto: Dvaja ľudia idú spolu na večeru. Jeden si dá mäso a druhý nie, pretože je vegetarián. Sem tam si jeden z druhého vystrelí, ale stále sú priatelia.
Ak to premietneme do oblasti náboženstva: Je principiálne nemožné, aby všetci ľudia na svete mali rovnaké vierovyznanie. Škandál? Nie. Podľa mňa je to nádherné.
|
|
|
2
|
|
1. Patrick91 28.02.2021, 10:35
Keď som bol malý, myslel som si, že najlepšie by bolo, keby sú všetci ľudia na svete kresťania katolíci. Možno má podobnú predstavu o svete každý z nás na základe svojho presvedčenia (keby sú protestanti, ateisti, budhisti, komunisti, liberáli atď.).
Keď som vyrástol pochopil som, že je to nemožné. Už je to síce mnoho rokov, čo som to riešil odborne, ale podstatu si pamätám: každá téza nutne vyvoláva antitézu. Táto téza je touto antitézou udržiavaná a rozvíjaná.
Prakticky to znamená...
▲
28.02.2021, 12:07
|
čo ak nábozenstvá nemajú skutočny zdroj? a preto existuje tolko variantov
|
|
|
3
|
|
2. Scarlette 28.02.2021, 12:07
čo ak nábozenstvá nemajú skutočny zdroj? a preto existuje tolko variantov
▲
28.02.2021, 12:10
|
Táto možnosť tu vždy existuje. Ale na to máme myslenie a s myslením zviazané pociťovanie, aby sme k tej otázke zaujali nejaký rozumný vzťah.
|
|
|
6
|
|
3. -era- 28.02.2021, 12:10
Táto možnosť tu vždy existuje. Ale na to máme myslenie a s myslením zviazané pociťovanie, aby sme k tej otázke zaujali nejaký rozumný vzťah.
▲
28.02.2021, 12:21
|
3. šamani s náčelníkmi to tiez precitovali, aby získali vzájomny vplyv moci
|
|
|
8
|
|
6. Scarlette 28.02.2021, 12:21
3. šamani s náčelníkmi to tiez precitovali, aby získali vzájomny vplyv moci
▲
28.02.2021, 12:40
|
Moc je lepšia, než bezmocnosť.
|
|
|
11
|
|
8. -era- 28.02.2021, 12:40
Moc je lepšia, než bezmocnosť.
▲
28.02.2021, 12:51
|
8. - era- nábozenstvá sa často vyuzívali ako zámienka pre vojnu
|
|
|
13
|
|
11. Scarlette 28.02.2021, 12:51
8. - era- nábozenstvá sa často vyuzívali ako zámienka pre vojnu
▲
28.02.2021, 13:12
|
Ľudia stále potrebujú bojovať. A keďže ich nebaví bojovať proti svojim vlastným zlým vlastnostiam, bojujú radšej proti iným ľuďom.
V tomto zmysle je každá zámienka dobrá. Kedysi to boli hlavne náboženské zámienky, v novšej dobe zámienky šírenia demokracie, slobody, poriadku, ľudských práv, rovnosti........
|
|
|
15
|
|
13. -era- 28.02.2021, 13:12
Ľudia stále potrebujú bojovať. A keďže ich nebaví bojovať proti svojim vlastným zlým vlastnostiam, bojujú radšej proti iným ľuďom.
V tomto zmysle je každá zámienka dobrá. Kedysi to boli hlavne náboženské zámienky, v novšej dobe zámienky šírenia demokracie, slobody, poriadku, ľudských práv, rovnosti........
▲
28.02.2021, 13:52
|
13. -era- ja sa bavím o vojnách .( a to uz je trochen vyšší level ako interpersonálne konflikty, ego a etc. ) a vojny vzdy fungujú podla rovnakého vzoru ako to vyjadril jeden známy spisovatel. a tj "stary muz má zvyčajne velmi jasné dovody aby poslal mladych muzov aby išli niekam zabíjat alebo boli niekde zabití . večšiu moc, večšie bohatstvo, naplnenie svojich psychopatickych ambívii ale aj iraciónalny strach ale tí mladí muzo sa kvoli tomu nechcú dat zabit . málokto vezme do ruky zbran pretoze ich král ..., chce viac pevniny ..., nikto kvoli tomu neopustí svoj domov a rodiny, farmy, a nepojde zabíjat mnoho inych ludí ktorí by radšej tiez chceli zostat doma , na svojich farmách . ale čo ak je to vola bozia. alebo iny ušlachtilejší, vyšší ciel" (?)
|
|
|
16
|
|
15. Scarlette 28.02.2021, 13:52
13. -era- ja sa bavím o vojnách .( a to uz je trochen vyšší level ako interpersonálne konflikty, ego a etc. ) a vojny vzdy fungujú podla rovnakého vzoru ako to vyjadril jeden známy spisovatel. a tj "stary muz má zvyčajne velmi jasné dovody aby poslal mladych muzov aby išli niekam zabíjat alebo boli niekde zabití . večšiu moc, večšie bohatstvo, naplnenie svojich psychopatickych ambívii ale aj iraciónalny strach ale tí mladí muzo sa kvoli tomu nechcú dat zabit . málokto vezme do ruky zbran pre...
▲
28.02.2021, 14:01
|
15. Aj ja sa bavím o vojnách - napríklad súčasných - vojna v Iraku, Afganistane, Sýrii, Lýbii, na Ukrajine, v Náhornom Karabachu... Len málokde sa jedná o náboženstvo. To sú vojny, kde zámienkou je "sloboda", "demokracia".
Áno, dnes mladí muží nechcú bojovať za náboženstvo, ale ešte sa dajú zlákať na boj za slobodu a demokraciu... To ešte funguje ako vyšší, ušľachtilejší cieľ. Kedysi boli tie vyššie, ušľachtilejšie ciele obsiahnuté v náboženstvách.
|
|
|
19
|
|
16. -era- 28.02.2021, 14:01
15. Aj ja sa bavím o vojnách - napríklad súčasných - vojna v Iraku, Afganistane, Sýrii, Lýbii, na Ukrajine, v Náhornom Karabachu... Len málokde sa jedná o náboženstvo. To sú vojny, kde zámienkou je "sloboda", "demokracia".
Áno, dnes mladí muží nechcú bojovať za náboženstvo, ale ešte sa dajú zlákať na boj za slobodu a demokraciu... To ešte funguje ako vyšší, ušľachtilejší cieľ. Kedysi boli tie vyššie, ušľachtilejšie ciele obsiahnuté v náboženstvách.
▲
28.02.2021, 15:05
|
16. hej, zmienené sú aj ideologické hodnoty.
|
|
|
4
|
|
2. Scarlette 28.02.2021, 12:07
čo ak nábozenstvá nemajú skutočny zdroj? a preto existuje tolko variantov
▲
28.02.2021, 12:13
|
2. Musia mať zdroj - Boha alebo človeka. (v najšialenejšom prípade mimozemšťanov)
Táto otázka ale nikdy nebude zodpovedaná (si myslím), aby mal človek možnosť si vybrať.
|
|
|
5
|
|
4. Patrick91 28.02.2021, 12:13
2. Musia mať zdroj - Boha alebo človeka. (v najšialenejšom prípade mimozemšťanov)
Táto otázka ale nikdy nebude zodpovedaná (si myslím), aby mal človek možnosť si vybrať.
▲
28.02.2021, 12:20
|
4. ten zdroj bol mysleny skutočny Boh. okay , ak je Boh produktom človeka ( vyplod ludského mozgu) je logické ze potom existuje tisíc roznych nábozenstiev a bohov. ale ty asi pojdeš argumentovat babylonom
|
|
|
7
|
|
5. Scarlette 28.02.2021, 12:20
4. ten zdroj bol mysleny skutočny Boh. okay , ak je Boh produktom človeka ( vyplod ludského mozgu) je logické ze potom existuje tisíc roznych nábozenstiev a bohov. ale ty asi pojdeš argumentovat babylonom
▲
28.02.2021, 12:29
|
5. Ak Boh neexistuje mimo mysle človeka, potom to je logické. Ale tiež treba potom zodpovedať otázku, prečo si človek toho Boha vytvoril. A tiež treba rozlišovať medzi Bohom a bohmi/božstvami.
Ale fakt, že existuje veľa bohov/božstiev a dá vysvetliť aj tak, že Boh "existuje" aj sám o sebe, lenže je príliš tajomný a transcendentný a človek, ktorý sa ho snaží uchopiť mu dá podobu na základe svojej kultúry.
Hovorí o tom jeden príbeh o slonovi
|
|
|
12
|
|
7. Patrick91 28.02.2021, 12:29
5. Ak Boh neexistuje mimo mysle človeka, potom to je logické. Ale tiež treba potom zodpovedať otázku, prečo si človek toho Boha vytvoril. A tiež treba rozlišovať medzi Bohom a bohmi/božstvami.
Ale fakt, že existuje veľa bohov/božstiev a dá vysvetliť aj tak, že Boh "existuje" aj sám o sebe, lenže je príliš tajomný a transcendentný a človek, ktorý sa ho snaží uchopiť mu dá podobu na základe svojej kultúry.
Hovorí o tom jeden príbeh o slonovi
▲
28.02.2021, 12:52
|
7. a potom biblia má aky účel—?
|
|
|
17
|
|
12. Scarlette 28.02.2021, 12:52
7. a potom biblia má aky účel—?
▲
28.02.2021, 14:45
|
12. No ak Boh naozaj existuje, tak aj on chce, aby ho ľudia poznali a preto sa im zjavil. Zjavenie je Ježiš Kristus, ktorý prišiel, aby Boha zjavil. A o tom sa píše v Biblii (ale biblia nie je celé Zjavenie). Biblia má ten účel, že ak si ju človek správne prečíta a pochopí, tak spozná Krista. A kto spozná Krista, ten spozná Boha, ktorého Kristus zjavil + začne podľa toho žiť, pozerať sa cez túto novú optiku na svet, život, seba, druhých ľudí atď.
Účelom biblie ale nie je len spoznanie, ale aj neustále povzbudzovanie, prenikanie do hĺbky atď. Často hovorím veriacim, že čítanie biblie je vlastne rozhovor s Bohom.
Samozrejme, toto je cez optiku kresťana - teda za predpokladu, že Boh si akoby sám vytvoril náboženstvo, cez ktoré sa dáva -najdokonalejšie ako sa len ľudom dá- spoznať. Z tohto pohľadu sú ostatné náboženstva síce snahou Boh spoznať a podľa neho žiť, ale nie tak dokonalé ako kresťanstvo. Lebo to je ako ty môžeš mať nejaký svoj tajný recept na buchty a keď ho chce niekto napodobniť, tak sa môže výsledok podobať, ale keď ho ty niekomu prezradíš, tak vtedy to je skutočne ono.
Iné by bolo, keby sme uvažovali, že Boh existuje ale nijako nezasahuje a všetky náboženstvá vznikli akoby samé od seba z túzby k nemu. V tomto prípade je biblia na tej istej úrovni ako iné posvätné knihy.
A iné samozrejme je, ak Boh neexistuje a človek má len nejakú potrebu si ho vytvárať. V tomto prípade je biblia len peknou knihou 🙂
|
|
|
25
|
|
17. Patrick91 28.02.2021, 14:45
12. No ak Boh naozaj existuje, tak aj on chce, aby ho ľudia poznali a preto sa im zjavil. Zjavenie je Ježiš Kristus, ktorý prišiel, aby Boha zjavil. A o tom sa píše v Biblii (ale biblia nie je celé Zjavenie). Biblia má ten účel, že ak si ju človek správne prečíta a pochopí, tak spozná Krista. A kto spozná Krista, ten spozná Boha, ktorého Kristus zjavil + začne podľa toho žiť, pozerať sa cez túto novú optiku na svet, život, seba, druhých ľudí atď.
Účelom biblie ale nie je len spoznanie, ale ...
▲
28.02.2021, 16:29
|
17. SZ ukazuje nemilosrdného a sadistického Boha , tak neviem či peknou ale páči sa mi tvoja objektivita .
|
|
|
49
|
|
25. Scarlette 28.02.2021, 16:29
17. SZ ukazuje nemilosrdného a sadistického Boha , tak neviem či peknou ale páči sa mi tvoja objektivita .
▲
28.02.2021, 17:44
|
26. Tak čítaj iba nový zákon 😉
|
|
|
52
|
|
49. Patrick91 28.02.2021, 17:44
26. Tak čítaj iba nový zákon 😉
▲
28.02.2021, 17:46
|
77. a SZ nie je biblia - bozie slovo?
|
|
|
55
|
|
52. Scarlette 28.02.2021, 17:46
77. a SZ nie je biblia - bozie slovo?
▲
28.02.2021, 17:49
|
82. tak pre teba nie je ani NZ 😉 ...môžeš čítať aj SZ ale s dobrými komentármi, aby si to nečítala doslovne
|
|
|
57
|
|
55. Patrick91 28.02.2021, 17:49
82. tak pre teba nie je ani NZ 😉 ...môžeš čítať aj SZ ale s dobrými komentármi, aby si to nečítala doslovne
▲
28.02.2021, 17:55
|
86. radšej si prečítam aureliusa
|
|
|
68
|
|
57. Scarlette 28.02.2021, 17:55
86. radšej si prečítam aureliusa
▲
28.02.2021, 20:45
|
89. že ťa ruka nebolí z toho ako si to vyskloňovala :P
|
|
|
82
|
|
68. Patrick91 28.02.2021, 20:45
89. že ťa ruka nebolí z toho ako si to vyskloňovala :P
▲
28.02.2021, 22:43
|
114. občas nesprávne vysklonujem , ale zatial ma nikto neupozornuje ako sa sklonuje markus aurelius?
|
|
|
22
|
|
1. Patrick91 28.02.2021, 10:35
Keď som bol malý, myslel som si, že najlepšie by bolo, keby sú všetci ľudia na svete kresťania katolíci. Možno má podobnú predstavu o svete každý z nás na základe svojho presvedčenia (keby sú protestanti, ateisti, budhisti, komunisti, liberáli atď.).
Keď som vyrástol pochopil som, že je to nemožné. Už je to síce mnoho rokov, čo som to riešil odborne, ale podstatu si pamätám: každá téza nutne vyvoláva antitézu. Táto téza je touto antitézou udržiavaná a rozvíjaná.
Prakticky to znamená...
▲
28.02.2021, 15:17
|
Patrick91,
"Keď som bol malý, myslel som si, že najlepšie by bolo, keby sú všetci ľudia na svete kresťania katolíci. "
Veď ešte nedávno si uvádzal myšlienkový experiment, v ktorom si dokazoval "dokonalý svet", keby všetci boli "pravými" kresťanmi...
|
|
|
46
|
|
22. J.Tull 28.02.2021, 15:17
Patrick91,
"Keď som bol malý, myslel som si, že najlepšie by bolo, keby sú všetci ľudia na svete kresťania katolíci. "
Veď ešte nedávno si uvádzal myšlienkový experiment, v ktorom si dokazoval "dokonalý svet", keby všetci boli "pravými" kresťanmi...
▲
28.02.2021, 17:42
|
23. To, že som to použil ako myšlienkový experiment neznamená, že by som to tak chcel.. teda.. keby je to možné, tak by som to možno chcel, ale nie je to možné 🙂 a keby to aj bolo možné, bolo by to len morálne dokonalé (ale asi aj trochu nudné)
|
|
|
47
|
|
46. Patrick91 28.02.2021, 17:42
23. To, že som to použil ako myšlienkový experiment neznamená, že by som to tak chcel.. teda.. keby je to možné, tak by som to možno chcel, ale nie je to možné 🙂 a keby to aj bolo možné, bolo by to len morálne dokonalé (ale asi aj trochu nudné)
▲
28.02.2021, 17:43
|
Krásne, toto si musel dlho vymýšľať
|
|
|
53
|
|
47. Nadja 28.02.2021, 17:43
Krásne, toto si musel dlho vymýšľať
▲
28.02.2021, 17:47
|
75. Nemusel, to som tak narychlo napísal, lebo nie každý má takú voľnú nedeľu. Ja mám kopu "roboty" 😉
|
|
|
85
|
|
46. Patrick91 28.02.2021, 17:42
23. To, že som to použil ako myšlienkový experiment neznamená, že by som to tak chcel.. teda.. keby je to možné, tak by som to možno chcel, ale nie je to možné 🙂 a keby to aj bolo možné, bolo by to len morálne dokonalé (ale asi aj trochu nudné)
▲
01.03.2021, 09:40
|
Patrick91, nenašiel som tému, kde si svoj myšlienkový experiment písal. Zachovala sa mi však moja odpoveď, na ktorú si vtedy nereagoval. Keďže Tvoj "konštrukt" z viacerých dôvodov považujem za zlo, pricapím ju i sem:
Patrick91, teraz budem veľmi zlý, dúfajúc že porozumieš. Z Tvojho experimentu cítiť „ideologický rasizmus“, ktorý zatemňuje myseľ. Ak by /ne/mysleli rovnako, by podobne mohli napísať mnohí:
„Ako by vyzeral svet, keby neexistovali štátne zákony a všetci ľudia by boli XY /dosaď si: taoisti, zoroatristi, budhisti, moslimovia, svetskí humanisti... komunisti.../ a žili ako XY? - Nekradlo by sa, nezabíjalo atď. Svet by bol dokonale dobrý.“
Ty si si vo svojom konštrukte dosadil ideálneho kresťana /ako to, že sa kresťania nesprávajú práve ideálne?/, predpokladajúc u neho dodržiavanie „zákona“. Zabudol si, že tak ako kresťania majú, či nemajú „zákon“ v srdci, tak ho majú či nemajú i pohania:
„Všetci, čo hrešili bez zákona, bez zákona aj zahynú, a tí, čo hrešili pod zákonom, budú súdení podľa zákona. Lebo nie tí sú spravodliví pred Bohom, čo zákon počúvajú, ale tí, čo zákon plnia, budú ospravedlnení. A keď pohania, ktorí nemajú zákon, od prírody robia, čo zákon požaduje, hoci taký zákon nemajú, sami sebe sú zákonom. Tým ukazujú, že majú požiadavky zákona vpísané vo svojich srdciach, čo im dosvedčuje zároveň aj ich svedomie, aj ich myšlienky, ktoré sa navzájom obviňujú alebo i bránia“
Milosrdný Samaritán, keď zachraňoval Žida Boha ani v päte nemal. Prišlo mu ozbíjaného neboráka ľúto. Videl v ňom nie príslušníka národa, ktorí Samaritánmi pohŕdali, ponižovali ich... ale trpiaceho človeka. Nezachraňoval kresťan kresťana, ani Samaritán Žida, ale človek zachraňoval človeka...
Ak chceme, aby „Svet by bol dokonale dobrý“ potom sa nesnažme naháňať ovečky do vlastného košiara, pod strechu svojho –izmu, ale snažme sa spájať v „zákone“, nech už vyznávame hocijaký „izmus“, pokiaľ nie je proti „zákonu“. Tak nám velí i rozum. „Zákon“ je možné spoznať, snažiť sa napĺňať ho, nielen srdcom, ale i rozumom...
|
|
|
114
|
|
85. J.Tull 01.03.2021, 09:40
Patrick91, nenašiel som tému, kde si svoj myšlienkový experiment písal. Zachovala sa mi však moja odpoveď, na ktorú si vtedy nereagoval. Keďže Tvoj "konštrukt" z viacerých dôvodov považujem za zlo, pricapím ju i sem:
Patrick91, teraz budem veľmi zlý, dúfajúc že porozumieš. Z Tvojho experimentu cítiť „ideologický rasizmus“, ktorý zatemňuje myseľ. Ak by /ne/mysleli rovnako, by podobne mohli napísať mnohí:
„Ako by vyzeral svet, keby neexistovali štátne zákony a všetci ľudia by boli XY /dosa...
▲
06.03.2021, 18:34
|
141. Tull,
a) „Ako by vyzeral svet, keby neexistovali štátne zákony a všetci ľudia by boli XY /dosaď si: taoisti, zoroatristi, budhisti, moslimovia, svetskí humanisti... komunisti.../ a žili ako XY? - Nekradlo by sa, nezabíjalo atď. Svet by bol dokonale dobrý.“
S týmto nesúhlasím. Myslím si, že kresťanstvo je najdokonalejšie náboženstvo a preto iba to sa tam dá dosadiť. Samozrejme, keby tam dosadíme nejaké iné náboženstvo, taktiež by zmizlo veľa zla zo sveta, ale nie všetko.
b) "Zabudol si, že tak ako kresťania majú, či nemajú „zákon“ v srdci, tak ho majú či nemajú i pohania"
Nezabudol. Mne to je jasné a vždy na to pamätám. Ale história ľudstva nám ukazuje, že na dodržiavanie tohto zákona, ktorý je vpísaný do ľudského srdca treba trošku motivácie a to je naša viera.
|
|
|
115
|
|
114. Patrick91 06.03.2021, 18:34
141. Tull,
a) „Ako by vyzeral svet, keby neexistovali štátne zákony a všetci ľudia by boli XY /dosaď si: taoisti, zoroatristi, budhisti, moslimovia, svetskí humanisti... komunisti.../ a žili ako XY? - Nekradlo by sa, nezabíjalo atď. Svet by bol dokonale dobrý.“
S týmto nesúhlasím. Myslím si, že kresťanstvo je najdokonalejšie náboženstvo a preto iba to sa tam dá dosadiť. Samozrejme, keby tam dosadíme nejaké iné náboženstvo, taktiež by zmizlo veľa zla zo sveta, ale nie všetko.
<b...
▲
07.03.2021, 10:40
|
Patrick91, potom je Tvoje myslenie zlom. Je to rasistické myslenie. Podobne myslia aj rasisti, ktorý vlastnú rasu považujú za najdokonalejšiu... Je rovnako oprávnené predpokladať svet, v ktorom by sa nekradlo, nezabíjalo atď. dokonale dobrý svet, ak by všetci ľudia boli ideálni v jednej viere, ktorá krádež, zabíjanie atď. zakazuje a všetci sa držali tejto viery tak, ako je to v Tvojom "rasistickom" konštrukte...
Svet by nemohol byť v ani v jednom prípade dokonalým z dôvodu, ktorý si písal aj Ty v "1".... bol by statickým, neschopným vývinu, nebolo by v ňom radosti z bádania, objavovanie... mal by to už vopred bez vlastného pričinenia dané... "Byť človekom znamená stávať sa ním" Jaspers
Radostnejšie je "byť na ceste", než stáť v cieli, bez námahy, ktorá nás k nemu doviedla.
|
|
|
116
|
|
115. J.Tull 07.03.2021, 10:40
Patrick91, potom je Tvoje myslenie zlom. Je to rasistické myslenie. Podobne myslia aj rasisti, ktorý vlastnú rasu považujú za najdokonalejšiu... Je rovnako oprávnené predpokladať svet, v ktorom by sa nekradlo, nezabíjalo atď. dokonale dobrý svet, ak by všetci ľudia boli ideálni v jednej viere, ktorá krádež, zabíjanie atď. zakazuje a všetci sa držali tejto viery tak, ako je to v Tvojom "rasistickom" konštrukte...
Svet by nemohol byť v ani v jednom prípade dokonalým z dôvodu, ktorý si písal aj...
▲
07.03.2021, 11:07
|
184. Tull, myslím si, že predčasne súdiš "moje myslenie", čiže mňa.
a) Od kresťana-katolíka sa vyžaduje, aby svoje vierovyznanie považoval za najdokonalejšie, pretože je to jediné Bohom zjavené náboženstvo. Toto vedomie ale nevedie k nenávisti voči ostatným vierovyznaniam, ako som to tu na fóre už často zdôrazňoval a zdôrazňujú to aj oficiálne dokumenty cirkvi.
Podobne ako Peter Sagan je najlepší cyklista na Slovensku (možno aj na svete) a vie to o sebe, tak to neznamená, že ostatných cyklistov nenávidí. Skôr naopak, podporuje ich na ich ceste, aby sa čo najviac zdokonalili a priblížili k nemu.
b) Kresťanstvo, zvlášť KC, nie je len o eliminovaní zla (vrážd, krádeží, cudzoložstva a pod.), ale aj o rozvoji dobra - o rozvoji svojej osobnosti, o starostlivosti o druhých, o naučení sa pokornému znášaniu nevyhnutného utrpenia, o správnom postoji k tomuto svetu (k jedlu, k sexualite, k voľnému času, k ženám, k iným rasám...). A samozrejme aj o vzťahu nielen k priateľom ale aj k nepriateľom.
Nepoznám všetky náboženstvá, ale ktoré ťa povzbudzuje odpúšťať bez hraníc - urobiť prvý krok, hoci ty nie si na vine? niečo robiť a niečo trpieť nie preto, že ty to potrebuješ, ale preto, že ten druhý to potrebuje? A ďalej: Snažiť sa napriek rozdielnostiam o jednotu aspoň na ľudskej rovine? zomrieť aj za nepriateľov/inovercov? A zároveň viesť dialóg so svetom, s vedou, zosúľadovať rozum so srdcom atď?
A preto považujem kresťanstvo (KC) za najdokonalejšie náboženstvo, pretože najlepšie učí ľudí nielen nerobiť zlo, ale aj robiť dobro pre seba, pre druhých a celkovo pre svet. Podľa vzoru Krista. Inak povedané, nemyslím si to kvôli tomu, že ja osobne som kresťan, ale skôr z objektívnych dôvodov.
A na záver: Ten myšlienkový experiment je len myšliekový experiment - nie niečo, čo by sa malo skutočne stať. Podobne ako Schrodingerov experiment s mačkou v krabici nikdy žiadnu mačku nezabil a nikdy sa tento experiment nesnažili uskutočniť v realite. Napriek tomu má svoj význam.
|
|
|
117
|
|
116. Patrick91 07.03.2021, 11:07
184. Tull, myslím si, že predčasne súdiš "moje myslenie", čiže mňa.
a) Od kresťana-katolíka sa vyžaduje, aby svoje vierovyznanie považoval za najdokonalejšie, pretože je to jediné Bohom zjavené náboženstvo. Toto vedomie ale nevedie k nenávisti voči ostatným vierovyznaniam, ako som to tu na fóre už často zdôrazňoval a zdôrazňujú to aj oficiálne dokumenty cirkvi.
Podobne ako Peter Sagan je najlepší cyklista na Slovensku (možno aj na svete) a vie to o sebe, tak to neznamená, že ostatných ...
▲
07.03.2021, 11:31
|
185. dokonaly svet vo mne evokuje, svet bez penazí, vlastníctva, nábozenstiev a ideológií a bez jadrovych zbraní viac investící do vedy a cestovania do vesmíru s cielom získat čo najviac poznatkov . politiku by glob. riadila umelá inteligencia,( AI je schopná robit racionálne rozhodnutia vo všetkych situáciach a zároven nie je náchylná na korupciu . )
predstavujem si progresívnu a sociálnu spoločnost s čo največšími právami pre jednotlivca .
|
|
|
118
|
|
117. Scarlette 07.03.2021, 11:31
185. dokonaly svet vo mne evokuje, svet bez penazí, vlastníctva, nábozenstiev a ideológií a bez jadrovych zbraní viac investící do vedy a cestovania do vesmíru s cielom získat čo najviac poznatkov . politiku by glob. riadila umelá inteligencia,( AI je schopná robit racionálne rozhodnutia vo všetkych situáciach a zároven nie je náchylná na korupciu . )
predstavujem si progresívnu a sociálnu spoločnost s čo največšími právami pre jednotlivca .
▲
07.03.2021, 11:39
|
186. Scarlette... a radosť z nakupovania ti nič nehovorí? :P o toto chceš prísť?
A keď zmiznú náboženstvá, o čom sa tu budeme na df baviť? Ale uznávam: Keď budú všetci ľudia šťastní a nekonfliktní, tak uznám, že nám náboženstvo už netreba 😉
Umelá či biologická, hlavne aby to bola aspoň nejaká inteligencia
|
|
|
119
|
|
118. Patrick91 07.03.2021, 11:39
186. Scarlette... a radosť z nakupovania ti nič nehovorí? :P o toto chceš prísť?
A keď zmiznú náboženstvá, o čom sa tu budeme na df baviť? Ale uznávam: Keď budú všetci ľudia šťastní a nekonfliktní, tak uznám, že nám náboženstvo už netreba 😉
Umelá či biologická, hlavne aby to bola aspoň nejaká inteligencia
▲
07.03.2021, 11:47
|
toto píšeš mudrlant?
Keď budú všetci ľudia šťastní a nekonfliktní, tak uznám, že nám náboženstvo už netreba
.....
Ježiša potrebujeme vsetci a hlavne jeho obetu...vsetci rozumieš všetci?......bez ohladu na naše rozdiely a SPRAVANIE...........Takí ludia kažu , alebo ucia Bozie Slovo?......asi ano v RKC to je možné.....
|
|
|
121
|
|
119. ondrej61 07.03.2021, 11:47
toto píšeš mudrlant?
Keď budú všetci ľudia šťastní a nekonfliktní, tak uznám, že nám náboženstvo už netreba
.....
Ježiša potrebujeme vsetci a hlavne jeho obetu...vsetci rozumieš všetci?......bez ohladu na naše rozdiely a SPRAVANIE...........Takí ludia kažu , alebo ucia Bozie Slovo?......asi ano v RKC to je možné.....
▲
07.03.2021, 11:51
|
188 Bohu nič nie je nemožné 😉
|
|
|
122
|
|
121. Patrick91 07.03.2021, 11:51
188 Bohu nič nie je nemožné 😉
▲
07.03.2021, 11:57
|
Boh si neodporuje.....a svoje zakony ktore dal, platia aj pre neho....Inač by sa to všetko zrutilo.....
VSETCI SME HRIESNI A NIET V NAS BOZEJ SLAVY......vsetci potrebujeme vykupenie, včetne Marie, ktora sa takisto ako každy iný človek narodil z porušitelneho semena....(to je že sa rodíme do dedicneho hriechu)
|
|
|
126
|
|
119. ondrej61 07.03.2021, 11:47
toto píšeš mudrlant?
Keď budú všetci ľudia šťastní a nekonfliktní, tak uznám, že nám náboženstvo už netreba
.....
Ježiša potrebujeme vsetci a hlavne jeho obetu...vsetci rozumieš všetci?......bez ohladu na naše rozdiely a SPRAVANIE...........Takí ludia kažu , alebo ucia Bozie Slovo?......asi ano v RKC to je možné.....
▲
07.03.2021, 12:46
|
188. omg ondrej, berie to s humorom.
|
|
|
125
|
|
118. Patrick91 07.03.2021, 11:39
186. Scarlette... a radosť z nakupovania ti nič nehovorí? :P o toto chceš prísť?
A keď zmiznú náboženstvá, o čom sa tu budeme na df baviť? Ale uznávam: Keď budú všetci ľudia šťastní a nekonfliktní, tak uznám, že nám náboženstvo už netreba 😉
Umelá či biologická, hlavne aby to bola aspoň nejaká inteligencia
▲
07.03.2021, 12:41
|
187. hehe pred pár rokmi som bola v rámci jedného projektu v krajine tretieho sveta . a tam zistíš čo je chudoba . tá naozajstná chudoba ktorá kričí z ludí . ja som dost kontroverzny človek , ale áno dokázala by som sa vzdat mnohych vecí v rámci ušlachtilejšej myšlienky , ale zatial to na svete tak nefunguje .
frankly , desat príkázaní nikto neprebije , v tomto je JK filozofia najdokonalejšia . vadia mi skor tie cirkevné rituály a netransparentnost a svetskost . samozrejme cirkev musí mat tiez nejakú organizovanú štruktúru inak by prevladol chaos. v rkc je tiez mnoho skvelych ludí , zial aj mnoho čo si len dávajú nálepku krestania
|
|
|
129
|
|
125. Scarlette 07.03.2021, 12:41
187. hehe pred pár rokmi som bola v rámci jedného projektu v krajine tretieho sveta . a tam zistíš čo je chudoba . tá naozajstná chudoba ktorá kričí z ludí . ja som dost kontroverzny človek , ale áno dokázala by som sa vzdat mnohych vecí v rámci ušlachtilejšej myšlienky , ale zatial to na svete tak nefunguje .
frankly , desat príkázaní nikto neprebije , v tomto je JK filozofia najdokonalejšia . vadia mi skor tie cirkevné rituály a netransparentnost a svetskost . samozrejme cirkev musí ...
▲
07.03.2021, 14:34
|
194. Tak to máš super skúsenosť, ktorá určite obohatila tvoj život.
Zatiaľ to na svete tak nefunguje, preto treba ľudí stále povzbudzovať (slovom i príkladom) k štedrosti a skromnosti. A k ostatným čnostiam. Ukazovať im práve to, že sú tu aj ľudia, ktorí sú natom oveľa horšie ako my. A tak ďalej.
Ale "svet bez peňazí" je už asi extrém, ideológia. V jednej encyklike sa píše, že človek potrebuje mať súkromné vlastníctvo ako akýsi výsledok svojej práce, na ktorý je hrdý, s ktorým sa môže deliť atď. a rozhodovať o tom, aké dobro si za to dopraje. Zo psychologického hľadiska je to podľa mňa dôležité.
"v rkc je tiez mnoho skvelych ludí , zial aj mnoho čo si len dávajú nálepku krestania" s týmto jednoducho len súhlasím.
prečo ti vravia cirkevné rituály, to nechápem.
|
|
|
130
|
|
125. Scarlette 07.03.2021, 12:41
187. hehe pred pár rokmi som bola v rámci jedného projektu v krajine tretieho sveta . a tam zistíš čo je chudoba . tá naozajstná chudoba ktorá kričí z ludí . ja som dost kontroverzny človek , ale áno dokázala by som sa vzdat mnohych vecí v rámci ušlachtilejšej myšlienky , ale zatial to na svete tak nefunguje .
frankly , desat príkázaní nikto neprebije , v tomto je JK filozofia najdokonalejšia . vadia mi skor tie cirkevné rituály a netransparentnost a svetskost . samozrejme cirkev musí ...
▲
07.03.2021, 16:01
|
Scarlette, "desať prikázaní" je oveľa staršia filozofia než je učenie JK. On jej dal len silu svojej osobnosti... mne chýba v náboženstvách skutočné hľadanie príčin chudoby, núdze, života pod hranicou ľudskej dôstojnosti... všetky v podstate hovoria o milodaroch, pomoci núdznym, ale už sa vážnejšie nezamýšľajú nad príčinami biedy uprostred blahobytu so snahou ponúkať objektívne riešenia, teda riešenia, ktoré by nevychádzali z viery, ale z objektívneho poznávania skutočnosti...
|
|
|
133
|
|
130. J.Tull 07.03.2021, 16:01
Scarlette, "desať prikázaní" je oveľa staršia filozofia než je učenie JK. On jej dal len silu svojej osobnosti... mne chýba v náboženstvách skutočné hľadanie príčin chudoby, núdze, života pod hranicou ľudskej dôstojnosti... všetky v podstate hovoria o milodaroch, pomoci núdznym, ale už sa vážnejšie nezamýšľajú nad príčinami biedy uprostred blahobytu so snahou ponúkať objektívne riešenia, teda riešenia, ktoré by nevychádzali z viery, ale z objektívneho poznávania skutočnosti...
▲
07.03.2021, 20:54
|
200. Tull, myslím si, že takých diel je veľa. A ak chceš niečo takmer až dogmatické, tak odporúčam encykliky a dokumenty sociálnej náuky cirkvi. Prvá je Rurum Novarum (to je ešte z 19. storočia). Pre zbehlého čitateľa ako si ty je to otázka pár minút 😉
|
|
|
136
|
|
133. Patrick91 07.03.2021, 20:54
200. Tull, myslím si, že takých diel je veľa. A ak chceš niečo takmer až dogmatické, tak odporúčam encykliky a dokumenty sociálnej náuky cirkvi. Prvá je Rurum Novarum (to je ešte z 19. storočia). Pre zbehlého čitateľa ako si ty je to otázka pár minút 😉
▲
08.03.2021, 16:27
|
Patrick91,
Patrick91,
V každej časti sveta je krása ukrytá
Púšť, dažďové pralesy, morské pobrežia,
či Africké savany ...
a všade ovocie všelijaké, nerasty, poklady
Komu patria plody sveta?
Koho je zem, čo ich ponúka?
Nenažrancov, čo ju nivočia ...
Kde je to právo, kde je ten zákon,
ktorý určil komu má patriť krajina
"Súkromné vlastníctvo je normálna vec, je chránené aj ústavou"
Tak si to uzákonil nenažranec a kryje sa ústavou
Prezraď mi kresťan premilý
píše o tom kniha Genesis, či je v desatore ukrytý,
a či sú to Ježišove prikázania ...?
Kde je určené, že cisárovi má patriť celá krajina
patriť tým, ktorí bezprácne žijú z tohto vlastníctva?
Budem parafrázovať
Boh dal zem, aby slúžila a aby z nej malo úžitok celé ľudstvo. Boh totiž učinil tento dar všetkým. Práca je všeobecným prostriedkom na zabezpečovanie živobytia, či už je vynaložená na obrábanie pôdy, alebo na vykonávanie určitej zručnosti, ktorej zárobok sa v konečnom dôsledku berie z mnohorakých plodov zeme a za ne sa vymieňa a preto nemôže byť zem vlastníctvom jednotlivcov, ktorí z nej majú bezprácny zisk na úkor iných. Súkromné vlastníctvo /nie osobné ako to mnohí účelovo stotožňujú, ako je to aj v Rerum Novarum.../ nie je prirodzeným právom, ale právom vydobytým násilým, či pokútnym spôsobom...*/ Veľkovlastník pôdy ju neobrába ani sa o ňu veľkoryso nestará, nevynakladá námahu mysle a už vôbec nie svoje telesné sily, neobrába ju a zanecháva, akoby vtlačenú pečať svojej osobnosti tým, že necháva po sebe spúšť /viď ako príklad vyrubovanie dažďových pralesov.../
Dôkaz toho, že súkromné vlastníctvo nie je v súlade s prirodzenosťou, sú aj prírodné národy, ktoré súkromné vlastníctvo nepoznajú, nepoznajú tak, ako ho nepoznali ani naši predkovia pred a v počiatkoch dnešných civilizácií...
|
|
|
137
|
|
136. J.Tull 08.03.2021, 16:27
Patrick91,
Patrick91,
V každej časti sveta je krása ukrytá
Púšť, dažďové pralesy, morské pobrežia,
či Africké savany ...
a všade ovocie všelijaké, nerasty, poklady
Komu patria plody sveta?
Koho je zem, čo ich ponúka?
Nenažrancov, čo ju nivočia ...
Kde je to právo, kde je ten zákon,
ktorý určil komu má patriť krajina
"Súkromné vlastníctvo je normálna vec, je chránené aj ústavou"
Tak si to uzákonil nenažranec a kryje sa ústavou
Prezraď...
▲
08.03.2021, 16:33
|
* poznámka /pre jednoduchosť úryvok/
Kým mních Bulloch vyslovoval tieto slová, veľký bielokoží červenovlasý Tučniak zišiel dole do údolia s kyjačiskom na pleci. Priblížil sa k malému Tučniakovi, celému ohorenému od slnka, ktorý polieval šalát, a zrúkol naňho:
- Tvoje pole patrí mne!
Po tomto pôsobivom výroku ovalil budzogáňom Tučniačika po hlave, a ten sa zrútil mŕtvy na zem, ktorú vlastnoručne obrobil. Pri pohľade na výjav prebehol svätému mužovi Maelovi mráz po tele a zaliali ho hojné slzy. I hlasom priduseným od hrôzy a strachu vyslal k nebesám takúto modlitbu:
- Bože môj, ó, Všemohúci, Ty, ktorý si prijal obeť mladého Ábela, Ty, ktorý si preklial Kaina, nože pomsti toho nevinného Tučniaka, obetovaného na vlastnom poli, a daj pocítiť vrahovi ťarchu svojej pravice. Jestvuje azda mrzkejší zločin, jestvuje azda ťažšia urážka tvojej spravodlivosti, ó, Pane, ako táto vražda a táto krádež?
- Dajte si pozor, otče, - poznamenal jemne Bulloch, - to, čo nazývate vraždou a krádežou, je fakticky vojna a korisť, posvätný základ impéríí a žriedlo všetkých ľudských cností a ľudskej veľkosti. Vezmite najmä do úvahy, že keď hanobíte toho veľkého Tučniaka, útočíte na vznik a podstatu vlastníctva. Celkom ľahko vám to dokážem. Obrábať zem je jedna vec, vlastniť ju je druhá vec. A tieto dve veci sa nesmú zamieňať. Keď ide o vlastníctvo, právo prvého majiteľa je neisté a nepodložené. Naopak, právo dobyvateľské spočíva na pevných základoch. Jedine ono treba rešpektovať, pretože jedine ono vzbudzuje rešpekt. Jediným a slávnym zdrojom vlastníctva je sila. Vlastníctvo vzniká a udržiava sa silou. Tým je vznešené, podľahne totiž iba sile, ktorá je väčšia! Preto možno právom povedať, že ktokoľvek vlastní, je vznešený. Nuž a tento veľký ryšavý chlap zahlušil roľníka a vzal mu jeho pole, čím založil tu na zemi veľmi vznešený rod. Chcem mu k tomu zablahoželať.
Po týchto slovách Bulloch podišiel k veľkému Tučniakovi, ktorý stál na okraji zakrvavenej medze a opieral sa o drúk. I poklonil sa až po zem a povedal mu:
- Veľkomožný pán Greatauk, preobávané knieža, prichádzam vám vzdať hold ako zakladateľovi zákonnej moci a dedičného bohatstva. Lebka onoho nízkeho Tučniaka, ktorého ste skolili, zahrabaná na vašom poli, navždy bude svedčiť o posvätných právach vášho potomstva na túto pôdu, ktorú ste svojím činom povzniesli. Šťastní vaši synovia a synovia vašich synov! Budú Greataukovci, vojvodovia zo Skullu, a budú panovať na ostrove Alka.
Potom zvýšil hlas a obrátil sa k svätému starcovi Maelovi:
- Otče, požehnajte Greatauka. Lebo všetka moc pochádza od Boha.
Mael sa ani nepohol, ani nemukol, oči vyvrátené k nebesám – sužovala ho bolestná neistota, ako vlastne posúdiť doktrínu mnícha Bullocha. A jednako táto doktrína mala prevládnuť v dobách vyspelej civilizácie. Bullocha možno pokladať za tvorcu občianskeho práva v Tučniacku.
Anatole France Ostrov Tučniakov /1908/
|
|
|
120
|
|
116. Patrick91 07.03.2021, 11:07
184. Tull, myslím si, že predčasne súdiš "moje myslenie", čiže mňa.
a) Od kresťana-katolíka sa vyžaduje, aby svoje vierovyznanie považoval za najdokonalejšie, pretože je to jediné Bohom zjavené náboženstvo. Toto vedomie ale nevedie k nenávisti voči ostatným vierovyznaniam, ako som to tu na fóre už často zdôrazňoval a zdôrazňujú to aj oficiálne dokumenty cirkvi.
Podobne ako Peter Sagan je najlepší cyklista na Slovensku (možno aj na svete) a vie to o sebe, tak to neznamená, že ostatných ...
▲
07.03.2021, 11:50
|
Patrick91, netvrdím, že nenávidíš... pre jednoduchosť pricapím úryvok:
„Áno, áno, Richard, umri v Pánu, prelial si krv a musíš umrieť v Pánu. Hoci nemáš vinu na tom, že si vôbec nepoznal Hospodina, keď si závidel sviniam žranicu, a keď ťa bili za to, že si im ju kradol /čo bolo od teba veľmi nepekné, lebo kradnúť je zakázané/, ale prelial si krv a musíš umrieť“. Nuž a nadišiel posledný deň. Vysilený Richard plakal a len jednostaj opakoval: „Toto je najkrajší deň môjho života, odchádzam k Pánovi!“ „Áno,“ volali pastori, sudcovia a dobročinné dámy, „toto je tvoj najšťastnejší deň, lebo odchádzaš k Pánovi!“ Všetko sa hrnie k popravisku za potupnou károu, v ktorej vezú Richarda, na koňoch i peši. Sprievod došiel k popravisku: „Umri, brat náš,“ volajú na Richarda, „umri v Pánu, lebo aj na teba zostúpila milosť!“ Potom brata Richarda, vybozkávaného bratmi, vyvliekli na popravisko, položili pod gilotínu a odfikli mu po bratsky hlavu za to, že aj naňho zostúpila milosť. Je to naozaj charakteristické.
Kresťania neupaľovali bosorky preto, že ich nenávideli, ale z lásky k nim, aby im zachránili duše... aj keď je dnešné kresťanstvo už iného zmýšľania - a to vôbec nie len z vlastnej vôle, ale skôr z donútenia... - pokiaľ sa však považuje za najdokonalejšie, potom je zlom, ako je zlom hociktorá viera, ideológia... a dokonca je v tomto vyvyšovaní sa nad ostatné proti učeniu Ježiša Krista... trčí z neho pýcha ako sedliakovi slama z topánok...
Čo myslíš, keď sme už v tých myšlienkových experimentoch, akoby to bolo s kresťanstvom, jeho činmi, keby ostalo pri moci, keby neboli kritiky zo strany najmä osvietencov...?
Ešte k Tvojmu "nemysleniu":
"Nepoznáš všetky náboženstvá, ale ktoré ťa povzbudzuje odpúšťať bez hraníc - urobiť prvý krok, hoci ty nie si na vine? niečo robiť a niečo trpieť nie preto, že ty to potrebuješ, ale preto, že ten druhý to potrebuje? A ďalej: Snažiť sa napriek rozdielnostiam o jednotu aspoň na ľudskej rovine? zomrieť aj za nepriateľov/inovercov? A zároveň viesť dialóg so svetom, s vedou, zosúľadovať rozum so srdcom atď?"
Ale vieš, že kresťanstvo je najdokonalejšie
Neprotirečím Ti v tom, že sa snažíš uskutočniť svoj myšlienkový experiment v realite /jedným z dôvodov takýchto experimentov je práve nemožnosť ich reálne uskutočniť/, ale vyčítam Ti nadraďovanie kresťanstva nad iné humanitné viery, ideológie...
|
|
|
123
|
|
120. J.Tull 07.03.2021, 11:50
Patrick91, netvrdím, že nenávidíš... pre jednoduchosť pricapím úryvok:
„Áno, áno, Richard, umri v Pánu, prelial si krv a musíš umrieť v Pánu. Hoci nemáš vinu na tom, že si vôbec nepoznal Hospodina, keď si závidel sviniam žranicu, a keď ťa bili za to, že si im ju kradol /čo bolo od teba veľmi nepekné, lebo kradnúť je zakázané/, ale prelial si krv a musíš umrieť“. Nuž a nadišiel posledný deň. Vysilený Richard plakal a len jednostaj opakoval: „Toto je najkrajší deň môjho života, odchádzam k Pán...
▲
07.03.2021, 12:15
|
189. Tull, tak sa v tomto asi nezhodneme. Nemyslím si, že sabapoznanie a sebachápanie ako toho najlepšieho musí byť hneď pýcha. Tak ako ježiš o sebe vedel a dával to najavo, že je Boh a že iba on dokáže ľudí spasiť, podobne samu saba chápe aj cirkev. Ale v pokore, nie v pýche. Keby od tohto sebachápania ustúpime, tak by sme zradili to, čo nám bolo zjavené a zverené. A to samozrejme nemôžeme.
"Čo myslíš, keď sme už v tých myšlienkových experimentoch, akoby to bolo s kresťanstvom, jeho činmi, keby ostalo pri moci, keby neboli kritiky zo strany najmä osvietencov...?" Ako som už písal v jednotke, keby nie je antitéza, nemôže byť syntéza a pokrok.
poznám mnohé náboženstvá a ich učenie, ale nemám šancu poznať všetky - napr. nejaké maličké, lokálne, kmeňové. Tak pre istotu som to tak opatrne napísal.
"vyčítam Ti nadraďovanie kresťanstva nad iné humanitné viery, ideológie..." - tak s tým už nič nespravím 🙂 Môžem ťa len presviedčať o tom, že to nemyslím ako povyšovanie, ale skôr ako o to väčšiu službu, lebo kto veľa dostal, od toho sa veľa vyžaduje. Je to poznanie, ktoré v pokore prináša ovocie a v pýche zlobu.
Ako keby som videl na potápajúcej lodi, že ja mám najväčší a najkvalitnejší záchranný čln, tak to samozrejme nebudem zapierať a hovoriť ľudom, že je jedno, do ktorého nastúpia. Práve naopak, budem im zdôrazňovať, že tu majú najväčšiu istotu. Nie preto, že som tam ja, ale preto, že to tak skrátka objektívne je.
|
|
|
124
|
|
123. Patrick91 07.03.2021, 12:15
189. Tull, tak sa v tomto asi nezhodneme. Nemyslím si, že sabapoznanie a sebachápanie ako toho najlepšieho musí byť hneď pýcha. Tak ako ježiš o sebe vedel a dával to najavo, že je Boh a že iba on dokáže ľudí spasiť, podobne samu saba chápe aj cirkev. Ale v pokore, nie v pýche. Keby od tohto sebachápania ustúpime, tak by sme zradili to, čo nám bolo zjavené a zverené. A to samozrejme nemôžeme.
"Čo myslíš, keď sme už v tých myšlienkových experimentoch, akoby to bolo s kresťanstvom, jeho či...
▲
07.03.2021, 12:21
|
192. A ešte doplním ten príklad: Samozrejme že z toho ani nevyplýva, že iné člny nás nemôžu zachrániť, že sa tým slabším budem vyhrážať, že ak neprestúpia, tak sa utopia atď. Najlepšie, čo môžem urobiť je pozvať ich, mať pre nich vždy miesto a ak nechcú, možno aj pre môj zlý príklad, tak byť aspoň pri nich, aby sme búrku na mori zvládali spoločne.
|
|
|
127
|
|
123. Patrick91 07.03.2021, 12:15
189. Tull, tak sa v tomto asi nezhodneme. Nemyslím si, že sabapoznanie a sebachápanie ako toho najlepšieho musí byť hneď pýcha. Tak ako ježiš o sebe vedel a dával to najavo, že je Boh a že iba on dokáže ľudí spasiť, podobne samu saba chápe aj cirkev. Ale v pokore, nie v pýche. Keby od tohto sebachápania ustúpime, tak by sme zradili to, čo nám bolo zjavené a zverené. A to samozrejme nemôžeme.
"Čo myslíš, keď sme už v tých myšlienkových experimentoch, akoby to bolo s kresťanstvom, jeho či...
▲
07.03.2021, 13:24
|
Patrick91, sebapoznanie, sebachápanie ako toho najlepšieho, je falošné a chýba v nej pokora pred ideou „najlepšieho“, pred ideálom dobra, pred poznaním všeobecne. Ten kto sa považuje, viera, ktorá sa pokladá za najlešiu, tej je antitéza na dve veci... keďže si o sebe myslí, že je tou najlepšou nehľadá dôvod zlepšovať sa, ale dokazuje svoje „dokonalosť“, kadejako si ju ospravedlňuje a vytýka druhým smietky v ich očiach, pričom práve vierou, že ona je tou najlepšou, prehliada brvná vo svojich očiach...
Nepísal som som o nejakých „nejaké maličké, lokálne, kmeňové“ ideológiách, ale o veľkých. Napríklad taoizme. Budem len máličko citovať:
"Nikdy se s nikym nesváří, a proto se nikdo nemúže svářet s ním. ... Oplácej zlobu ctností ... A dobrým činí dobro a nedobrým tež činí dobro - neboť takové je dobro síly! A k upřimným je upřimný a k neupřimným je tež upřimný, neboť taková je upřimnost síly"
z budhizmu:
„„Bohom milý kráľ Prijadaršin (Ašóka) ctí všetky sekty, askétov i hospodárov darmy a rôznymi poctami. Avšak bohom milý nemyslí toľko na dary a pocty ako na to, aby sa rozvíjali zásady všetkých siekt. Zásady sa však môžu rozvíjať rozličným spôsobom, ale základom toho je zdržanlivá reč, aby nedochádzalo k chváleniu vlastnej viery alebo haneniu cudzej viery bez dôvodu, a ak je ten či onen dôvoď, potom len umiernene. Je totiž treba vzdať úctu všetkým ostatným sektám takým alebo onakým spôsobom. Keď bude človek takto konať, vlastnú sektu veľmi povznesie a cudzej sekte prospeje. Keď bude konať inak, spôsobí újmu svojej vlastnej a cudzej sekte ublíži. Ktokoľvek vlastnú sektu chváli alebo cudziu sektu haní, a to všetko z oddanosti k vlastnej sekte alebo aby postavil vlastnú sektu do dobrého svetla, ten týmto spôsobom svoju sektu celkom iste hubí. Práve svornosť je dobrá, aby každý načúval zákonu druhého a ochotne ho plnil. Toto práve je prianím bohom milého, aby všetky sekty boli počuté a konali dobré skutky.“
Dalo by sa toho viac... na záver dám len Davida Huma:
„"Má-li samostatně myslící člověk jednat mravně správně, nepotřebuje žádné zvláštní náboženské motivy. Podnět k takovému jednání u něho vychází z rozumu. Lidé nesamostatně myslící patrně potřebují, abych jejich podněty k mravnímu jednání byly posilovány náboženstvím. Ale tito lidé jsou bohužel zase neschopni chápat čistě náboženské myšlenky právě tak, jako jsou hluší k rozumovým dúvodúm. Buď tedy vládne čistě rozumové náboženství, ale pak není třeba žádného dalšího, neboť prakticko-etická stránka náboženství /která jediná je pro Huma dúležitá/ je totožná s rozumově založenou mravností. Anebo se náboženství mísí s fanatizmem a pověrou - to je u prostého lidu nevyhnutelné, ale pak je jeho etické púsobení dosti problematické. Do popředí se dostává pachtění za nicotnými zásluhami, pokrytecká a vnějšková zbožnost, pronásledování jinověrcú ve jménu náboženství a rúzné jiné zvrácenosti ..."
|
|
|
131
|
|
127. J.Tull 07.03.2021, 13:24
Patrick91, sebapoznanie, sebachápanie ako toho najlepšieho, je falošné a chýba v nej pokora pred ideou „najlepšieho“, pred ideálom dobra, pred poznaním všeobecne. Ten kto sa považuje, viera, ktorá sa pokladá za najlešiu, tej je antitéza na dve veci... keďže si o sebe myslí, že je tou najlepšou nehľadá dôvod zlepšovať sa, ale dokazuje svoje „dokonalosť“, kadejako si ju ospravedlňuje a vytýka druhým smietky v ich očiach, pričom práve vierou, že ona je tou najlepšou, prehliada brvná vo svojich očia...
▲
07.03.2021, 17:37
|
196. Tull.
" viera, ktorá sa pokladá za najlešiu, tej je antitéza na dve veci... keďže si o sebe myslí, že je tou najlepšou nehľadá dôvod zlepšovať sa" najlepší neznamená dokonalý. Kto vie, že je najsilnejší muž na svete vie zároveň aj to, že niekedy príde silnejší, alebo že on sám môže byť silnejší, ak bude ešte cvičiť. To ale nevylučuje to, že je najsilnejší zo všetkých.
Taoizmus a budhizmus sú neosobné náboženstvá, teda bez konceptu osobného Boha a neba. Hoci ich duchovný pohľad na svet a ich etika sú dobré a príťažlivé, domnievam sa, že človeku to nestačí. Chýba tam totiž osobný vzťah s Bohom.
Hume je "iba" filozof svojej doby. Je ľahké povedať, že človeku stačí rozum k morálnemu konaniu, keď vyrastáš v kresťanskej európe. Je to ako keď sa ideš najesť do rešťaurácie, jedlo ti prinesie čašník a zahlásiš, že človek na to, aby sa v reštike najedol vôbec nepotrebuje kuchára.
Hume svoje tvrdenia nemá nijako potvrdené. Sú to len názory, ktorými "ide s dobou" proti cirkvi a náboženstvu. Nikdy sa tie jeho názory nepotvrdili a pochybujem, že sa niekedy potvrdia. A domnievam sa, že mnoho faktov svedčí proti jeho názoru. Ak sa to niekedy potvrdí, že človek sa dokáže správať morálne, že celá spoločnosť dokáže rozumom prísť morálne hodnoty, ktoré propaguje kresťanstvo, tak (ako som už aj inde napísal) priznám, že náboženstvo nebudeme potrebovať.
|
|
|
134
|
|
131. Patrick91 07.03.2021, 17:37
196. Tull.
" viera, ktorá sa pokladá za najlešiu, tej je antitéza na dve veci... keďže si o sebe myslí, že je tou najlepšou nehľadá dôvod zlepšovať sa" najlepší neznamená dokonalý. Kto vie, že je najsilnejší muž na svete vie zároveň aj to, že niekedy príde silnejší, alebo že on sám môže byť silnejší, ak bude ešte cvičiť. To ale nevylučuje to, že je najsilnejší zo všetkých.
Taoizmus a budhizmus sú neosobné náboženstvá, teda bez konceptu osobného Boha a neba. Hoci ich duchovný pohľad...
▲
08.03.2021, 11:51
|
Patrick91, kto je najsilnejším mužom? Ten kto vyhral World´s Strongest Man? Lebo tak sa nazýva súťaž so svojimi kritériami? Alebo je ním majster sveta v boxe, zápasník v sumo, či majster bojových umení... ktorí by dokázali šampióna tejto súťaže „zložiť k zemi“? Alebo je najsilnejším napríklad ten, kto má odvahu vrhať sa do nebezpečenstva, keď to má význam pre záchranu blížneho svojho, ale vyhýba sa bitkám, ktoré považuje len za tú najkrajnešiu možnosť zo všetkých možností a aj keď si je vedomí svojej veľkej prevahy radšej ujde, keď to inak /okrem „fyzického boja“.../ nejde, aj keď bude považovaný za zbabelca...?
Nielen, že sa tu porovnáva neporovnateľné - „fyzická sila“ so „silou ideológie“, ale hlavne, nie je dôležité za koho sa kto považuje, ale, v tomto prípade je podstatné, že najsilnejšieho muža vyhlasujú druhí. Že kritériá si neurčuje sám, ale určujú ich iní...
Nie každý potrebuje osobného Boha. To, že sa mnohí cítia „prázdni“, že spoznaním osobného Boha sa ich život naplnil, ani zďaleka neznamená, že to platí pre všetkých... snáď väčšina ľudí to tak necíti a vôbec nemusia byť „prázdnymi“. Okrem toho, diskutujeme o Tvojom myšlienkovom experimente a v tomto prípade je jedno, či ide o neosobné náboženstvá, alebo osobné. Alebo mi chceš navravieť, že ak by sme dosadili do Tvojho konštruktu síce neosobné náboženstvá, ale ich duchovný pohľad na svet a ich etika sú dobré, kradlo by sa, zabíjalo... atď.? Lebo nemajú osobný vzťah s Bohom?
Pricapím ešte jednu tradovanú budhistickú príhodu:
„Istý brahman Buddhovi navrhol, aby sa očistil v posvätných vodách Gangy. Buddha mu odpovedal:
„Brahman, vykúp sa tu, práve tu. Buď priateľský ku všetkým bytostiam. Ak nehovoríš nepravdu, ak nezabíjaš živé, ak neberieš čo ti nenáleží, ak si nenáchylný v sebazapieranie – čo by si získal tým, keby si putoval ku Gange? Potom je pre teba Gangou každá rieka.“
Najlepším náboženstvom /ideológiou/ je to náboženstvo, ktoré robí človeka objektívne lepším, nezáleží na tom, ktoré to je... ak Teba katolícka viera robí lepším, tak sa jej drž, ale ak tak pôsobí na druhého človeka iné náboženstvo /ideológia/ tak pre neho je najlepším práve to...
|
|
|
135
|
|
131. Patrick91 07.03.2021, 17:37
196. Tull.
" viera, ktorá sa pokladá za najlešiu, tej je antitéza na dve veci... keďže si o sebe myslí, že je tou najlepšou nehľadá dôvod zlepšovať sa" najlepší neznamená dokonalý. Kto vie, že je najsilnejší muž na svete vie zároveň aj to, že niekedy príde silnejší, alebo že on sám môže byť silnejší, ak bude ešte cvičiť. To ale nevylučuje to, že je najsilnejší zo všetkých.
Taoizmus a budhizmus sú neosobné náboženstvá, teda bez konceptu osobného Boha a neba. Hoci ich duchovný pohľad...
▲
08.03.2021, 11:52
|
Patrick91, David Hume vyrastal v kresťanskej Európe v dobe, keď si ľudia ešte dobre pamätali hrôzy náboženských vojen. Jeho názory, ktorými dobre vystihol svoju dobu, sú žiaľ potvrdzované i dnes. Vari neveria mnohí kresťania kadejakým šarlatánom, veštkyniam, poverám... ? Nie sú i medzi oficiálnymi predstaviteľmi cirkví pachtiaci za ničotnými zásluhami, pokrytecká a vonkajšia zbožnosť? A čo pranie špinavých peňazí Vatikánom? Iste by sa dalo vyčítať oveľa viac...Nezvyknem sa však rýpať v špine. Uvedomujem si, že aj cirkev tvoria len nedokonalí, omylní ľudia. Tvrdím však, že je mnoho pravdy v myšlienkach Davida Huma aj keď je dnešné náboženstvo iné, nie je imúnnym voči nešvárom, nerozumu...
Myšlienkový konštrukt:
Choď do spoločnosti zachmúrených ľudí, ľudí plných smútku, žiaľu, či hnevu, hádok... ako sa budeš cítiť? A potom navštív spoločnosť veselých ľudí, z ktorých prekypuje radosť i vzájomné porozumenie... ako sa budeš cítiť? Ako sa budeš cítiť v jednej a druhej spoločnosti a to i bez poznania príčin smútku, hnevu, žiaľu v jednej a podobne bez poznania príčin veselosti, radosti... v druhej?
Čo je podľa Teba rozumnejšie - vojna
odkaz
alebo mier
odkaz
Descartesovým „myslím“ človek neobjavuje len sám seba, ale objavuje i druhých. Zisťuje, že tí druhí sú rovnako istí, ako je istý aj on sám. Rozumom dospieva k tomu, že je tvor spoločenský, že tí druhí sú podmienkou jeho existencie. Z toho vyplýva nutnosť spolužitia a z nej rad otázok... súvisiacich s hlavnou otázkou ako žiť s tými druhými? V nenávisti, alebo v láske, či v ľahostajnosti jeden voči druhému? Žiť vo vzájomne láskavej výhodnej čestnej spolupráci, alebo žiť v nenávistnom konkurenčnom boji „kto z koho“?
Ktorá cesta je pre ľudstvo, ale zároveň i pre človeka výhodnejšia - cesta „Milovať človeka ako seba samého“, alebo ktorákoľvek iná ignorujúca tú prvú?
|
|
|
128
|
|
123. Patrick91 07.03.2021, 12:15
189. Tull, tak sa v tomto asi nezhodneme. Nemyslím si, že sabapoznanie a sebachápanie ako toho najlepšieho musí byť hneď pýcha. Tak ako ježiš o sebe vedel a dával to najavo, že je Boh a že iba on dokáže ľudí spasiť, podobne samu saba chápe aj cirkev. Ale v pokore, nie v pýche. Keby od tohto sebachápania ustúpime, tak by sme zradili to, čo nám bolo zjavené a zverené. A to samozrejme nemôžeme.
"Čo myslíš, keď sme už v tých myšlienkových experimentoch, akoby to bolo s kresťanstvom, jeho či...
▲
07.03.2021, 13:33
|
Patrick91, najväčší a najkvalitnejší záchranný čln je čln, ktorý nám ponúkajú bódhisattvovia, ktorí, aj keď už dosiahli osvietenie, neodídu do parinirvány, ale ponúkajú svoj záchranný čln ostatným
|
|
|
132
|
|
128. J.Tull 07.03.2021, 13:33
Patrick91, najväčší a najkvalitnejší záchranný čln je čln, ktorý nám ponúkajú bódhisattvovia, ktorí, aj keď už dosiahli osvietenie, neodídu do parinirvány, ale ponúkajú svoj záchranný čln ostatným
▲
07.03.2021, 20:37
|
197. Veď to robia aj svätí 😉 A už aj počas života 😉
|
|
|
24
|
|
1. Patrick91 28.02.2021, 10:35
Keď som bol malý, myslel som si, že najlepšie by bolo, keby sú všetci ľudia na svete kresťania katolíci. Možno má podobnú predstavu o svete každý z nás na základe svojho presvedčenia (keby sú protestanti, ateisti, budhisti, komunisti, liberáli atď.).
Keď som vyrástol pochopil som, že je to nemožné. Už je to síce mnoho rokov, čo som to riešil odborne, ale podstatu si pamätám: každá téza nutne vyvoláva antitézu. Táto téza je touto antitézou udržiavaná a rozvíjaná.
Prakticky to znamená...
▲
28.02.2021, 15:46
|
Patrick91, vo svojej "hegelovčine" si pozabudol na syntézu, ktorá je rovnako dôležitá...
|
|
|
50
|
|
24. J.Tull 28.02.2021, 15:46
Patrick91, vo svojej "hegelovčine" si pozabudol na syntézu, ktorá je rovnako dôležitá...
▲
28.02.2021, 17:45
|
niekde tam je to slovo spomenuté 🙂
|
|
|
87
|
|
50. Patrick91 28.02.2021, 17:45
niekde tam je to slovo spomenuté 🙂
▲
01.03.2021, 09:59
|
Patrick91, spomenuté je, ale to je všetko... nechcem moc kritizovať aj ohľadne téz, antitéz ako si ich písal, pretože nepovažujem to za dôležité a súhlasím s tým, čo považujem za podstatu príspevku. Je v týchto vetách:
"Čím viac je nejaká téza rozšírená, tým skôr potrebuje antitézu.
... je zbytočné túžiť po tom, aby všetci mali rovnaký pohľad na svet, ma tento poznatok učí prijímať rôznosť - vierovyznania, politického uvažovania, pohľadu na EKO, vegánov atď. Všetko to, čo je "proti mne" a mojim "tézam" "svetonázorom" tu jednoducho musí byť. A mňa to nemôže znechucovať, ale rozvíjať."
|
|
|
9
|
doplnok k 7:
Slon stál v místnosti, jež temná byla celá,
skupina Indů jej tam předváděla.
Přišlo mnoho lidí, poznat si ho přáli,
a tak do té tmy tu mnozí vstupovali.
Ze nebylo možné očima ho zřít,
chtěli si ho potmě hmatem prověřit.
Jeden sloní chobot nahmatal a v kvapu
prohlásil: Slon je jak roura od okapu.
Ruka druhého na ucho narazila.
Slon je jako vějíř, jeho slova byla.
Další dohmatal se nohy, sáhl hloub,
pak řekl, že slon je určitě jak sloup.
Jiný přejel dlaní po slonově hřbetu
a tvrdil: Ten slon je jak ta lavice tu.
A tak každý slona jenom za to měl,
jak ho nahmatal a co mu připomněl.
Podle hmatu každý jiný názor má,
kde čte jeden dé, tam druhý přečte á.
Kdyby všichni v ruce jasnou svíci měli,
v dobrozdání by rozdíly vymizely.
|
|
|
10
|
|
9. Patrick91 28.02.2021, 12:43
doplnok k 7:
Slon stál v místnosti, jež temná byla celá,
skupina Indů jej tam předváděla.
Přišlo mnoho lidí, poznat si ho přáli,
a tak do té tmy tu mnozí vstupovali.
Ze nebylo možné očima ho zřít,
chtěli si ho potmě hmatem prověřit.
Jeden sloní chobot nahmatal a v kvapu
prohlásil: Slon je jak roura od okapu.
Ruka druhého na ucho narazila.
Slon je jako vějíř, jeho slova byla.
Další dohmatal se nohy, sáhl hloub,
pak řekl, že slon je určitě jak s...
▲
28.02.2021, 12:49
|
ale ved Boh sa zjavuje v roznych denomináciach, či? ja by som povedala slon ako produkt kultúrneho vyvoja a stereotypov
v roznych krajinách mali školáci napísat sloh o slonovi .
indické dieta písalo o posvätnosti zvierat,
francúzske o milostnom zivote slona.
nemecké presne charakterizovalo slona .
a americké napísalo ako vyrábat večsích a lepších slonov .
|
|
|
14
|
|
9. Patrick91 28.02.2021, 12:43
doplnok k 7:
Slon stál v místnosti, jež temná byla celá,
skupina Indů jej tam předváděla.
Přišlo mnoho lidí, poznat si ho přáli,
a tak do té tmy tu mnozí vstupovali.
Ze nebylo možné očima ho zřít,
chtěli si ho potmě hmatem prověřit.
Jeden sloní chobot nahmatal a v kvapu
prohlásil: Slon je jak roura od okapu.
Ruka druhého na ucho narazila.
Slon je jako vějíř, jeho slova byla.
Další dohmatal se nohy, sáhl hloub,
pak řekl, že slon je určitě jak s...
▲
28.02.2021, 13:33
|
7., 9. Aj takýto názor je však len jeden z viacerých. Povedzme "náboženský pluralizmus", ktorý nie je nad inými náboženstvami, lež je len ďalším náboženstvom popri nich. Nie je to poznanie, ktoré objektívne dokazuje pravdu, ale len ďalší názor medzi mnohými. Čiže ani tu človek, ktorý tento názor zastáva, nemôže mať objektívne pocit, že má pravdu a iné religíe, ako napr. kresťanstvo, sa mýlia, sú ďalej od pravdy, majú len časť pravdy a pod.
Ľudia sa môžu skôr zhodnúť na spoločnom základe v morálnej oblasti. Teda nie v oblasti poznania, lebo azda len vo večnosti zistíme, aká bola pravda, kto bol pri nej najbližšie
|
|
|
18
|
|
14. Krištof 28.02.2021, 13:33
7., 9. Aj takýto názor je však len jeden z viacerých. Povedzme "náboženský pluralizmus", ktorý nie je nad inými náboženstvami, lež je len ďalším náboženstvom popri nich. Nie je to poznanie, ktoré objektívne dokazuje pravdu, ale len ďalší názor medzi mnohými. Čiže ani tu človek, ktorý tento názor zastáva, nemôže mať objektívne pocit, že má pravdu a iné religíe, ako napr. kresťanstvo, sa mýlia, sú ďalej od pravdy, majú len časť pravdy a pod.
Ľudia sa môžu skôr zhodnúť na spoločnom základ...
▲
28.02.2021, 15:04
|
No konečne Kiki a Patrik sa tu niekto baví o Bohu bez nútenia svojho názoru. ...aby sme teda niekde aj v láske a ľudskosti došli.
Tuším, že Patrik poukazuje na to, Kiki, že Ježiš Kristus je Boh nad bohmi. (A to Boh s veľkým B a nad bohmi s malým b, lebo v skutočnosti existuje iba jeden Boh, .... a tak teda aj jedna pravda o Ňom a jedna písomnosť o Ňom. T.j. Solus Christus, Sola Scriptura). =•)
V Písme Sv. sa píše, že kto by nevyznával Krista ako Boha, ktorý sa tu narodil v tele, tak nehovorí pravdu a nie je v Ňom Duch Boží.
"Božieho Ducha poznáte podľa tohto: Každý duch, ktorý vyznáva, že Ježiš Kristus prišiel v tele, je z Boha. 3 Nijaký duch, ktorý nevyznáva Ježiša, nie je z Boha. Je to duch antikrista,".... 1. Jána
|
|
|
20
|
|
18. Zuzka8 28.02.2021, 15:04
No konečne Kiki a Patrik sa tu niekto baví o Bohu bez nútenia svojho názoru. ...aby sme teda niekde aj v láske a ľudskosti došli.
Tuším, že Patrik poukazuje na to, Kiki, že Ježiš Kristus je Boh nad bohmi. (A to Boh s veľkým B a nad bohmi s malým b, lebo v skutočnosti existuje iba jeden Boh, .... a tak teda aj jedna pravda o Ňom a jedna písomnosť o Ňom. T.j. Solus Christus, Sola Scriptura). =•)
V Písme Sv. sa píše, že kto by nevyznával Krista ako Boha, ktorý sa tu narodil v tel...
▲
28.02.2021, 15:08
|
A teraz, čo také o Kristovi hovorí moslimská viera s jej Koránom.
|
|
|
23
|
|
18. Zuzka8 28.02.2021, 15:04
No konečne Kiki a Patrik sa tu niekto baví o Bohu bez nútenia svojho názoru. ...aby sme teda niekde aj v láske a ľudskosti došli.
Tuším, že Patrik poukazuje na to, Kiki, že Ježiš Kristus je Boh nad bohmi. (A to Boh s veľkým B a nad bohmi s malým b, lebo v skutočnosti existuje iba jeden Boh, .... a tak teda aj jedna pravda o Ňom a jedna písomnosť o Ňom. T.j. Solus Christus, Sola Scriptura). =•)
V Písme Sv. sa píše, že kto by nevyznával Krista ako Boha, ktorý sa tu narodil v tel...
▲
28.02.2021, 15:26
|
Jedna vec je vlastné vierovyznanie a druhá snaha vychádzať aj s tými, čo majú iný názor 🙂
|
|
|
21
|
No, veďka keby ľudia neboli telesní, tak by sa dokázali akceptovať. Čo myslíš, Patrik. ..
....ale normálne nie si za ekuménu, či? ..
|
|
|
64
|
|
21. Zuzka8 28.02.2021, 15:15
No, veďka keby ľudia neboli telesní, tak by sa dokázali akceptovať. Čo myslíš, Patrik. ..
....ale normálne nie si za ekuménu, či? ..
▲
28.02.2021, 19:14
|
patrik je za ekumenu, ved to je podstata jeho viery.....
|
|
|
65
|
|
21. Zuzka8 28.02.2021, 15:15
No, veďka keby ľudia neboli telesní, tak by sa dokázali akceptovať. Čo myslíš, Patrik. ..
....ale normálne nie si za ekuménu, či? ..
▲
28.02.2021, 20:39
|
22. Zuzka a prečo by som nemal byť? Nemali by sme sa snažiť o jednotu?
|
|
|
77
|
|
65. Patrick91 28.02.2021, 20:39
22. Zuzka a prečo by som nemal byť? Nemali by sme sa snažiť o jednotu?
▲
28.02.2021, 21:03
|
Záleží čo myslíš pod jednotou. Jednota nemá byť na úkor Božej vôle. .. Napr. cudzoložstvo s inými bohmi treba označiť ako hriech a ako zlé. ..
|
|
|
78
|
|
77. Zuzka8 28.02.2021, 21:03
Záleží čo myslíš pod jednotou. Jednota nemá byť na úkor Božej vôle. .. Napr. cudzoložstvo s inými bohmi treba označiť ako hriech a ako zlé. ..
▲
28.02.2021, 21:05
|
Ak si s nimi v jednote, hovoríš im, že sú v poriadku a osúhlasuješ ich správanie a ich modlárstvo. .. žeby preto? ..
To je akoby som si teraz ja išla sadnúť s kamarátkou do krčmy. .. nie? ..
|
|
|
80
|
|
78. Zuzka8 28.02.2021, 21:05
Ak si s nimi v jednote, hovoríš im, že sú v poriadku a osúhlasuješ ich správanie a ich modlárstvo. .. žeby preto? ..
To je akoby som si teraz ja išla sadnúť s kamarátkou do krčmy. .. nie? ..
▲
28.02.2021, 21:14
|
130. Ekumenizmus a jednota ale nikdy neznamenali zjednotenie celého učenia.
Zásada ekumenizmu podľa teologického slovníka: "v nevyhnutnostiach jednota, v nie nutných liturgických, disciplinárnych veciach, ba aj v teologickom spracovaní zjavenia sloboda, vo všetkom láska."
Ak nás spája láska, tak nás spája Boh, lebo Boh je láska. Boh nie je teológia, disciplína alebo liturgia.
|
|
|
88
|
|
80. Patrick91 28.02.2021, 21:14
130. Ekumenizmus a jednota ale nikdy neznamenali zjednotenie celého učenia.
Zásada ekumenizmu podľa teologického slovníka: "v nevyhnutnostiach jednota, v nie nutných liturgických, disciplinárnych veciach, ba aj v teologickom spracovaní zjavenia sloboda, vo všetkom láska."
Ak nás spája láska, tak nás spája Boh, lebo Boh je láska. Boh nie je teológia, disciplína alebo liturgia.
▲
01.03.2021, 10:17
|
To daj zrozumiteľne tú poučku. .. =•) ..
A ako vyzerá tá ekumena v praxi. Ma to zaujíma. .. nechcem mať predsudok, ale hrešiť proti Bohu v tomto nejdem, lebo sa to týka Boha osobne, je to vec Jeho uctievania. ..
|
|
|
113
|
|
88. Zuzka8 01.03.2021, 10:17
To daj zrozumiteľne tú poučku. .. =•) ..
A ako vyzerá tá ekumena v praxi. Ma to zaujíma. .. nechcem mať predsudok, ale hrešiť proti Bohu v tomto nejdem, lebo sa to týka Boha osobne, je to vec Jeho uctievania. ..
▲
06.03.2021, 18:26
|
144. Zuzka, v praxi to znamená asi to, že síce sa na nekatolíka pozerám ako na niekoho, kto zablúdil, ale predsa len ako na kresťana, ktorý: je pokrstený, verí v Krista a možno je zaňho ochotný i zomrieť. Snaží sa vyhýbať hriechu a robiť dobro. Iste, chýba mu trošku pokory, ale nikto nie je dokonalý. Kto je však bez viny, nech prvý hodí kameňom. A toto najvznešenejšie na kresťanskej viere máme všetci spoločné. A tak máme na výber - buď sa budeme navzájom obviňovať a rozdeľovať na základe našich rozdielností, alebo sa budeme snažiť vytvárať - nakoľko je to možné - jednotu - s pohľadom upriameným na to, čo máme spoločné. Prakticky to teda znamená: že sa môžeme spolu modliť, môžeme spolu slúžiť chudobným, chorým a utrápeným. A taktiež bez zbytočného zla hľadať aj teologickú pravdu, normálnym dialógom.
|
|
|
79
|
|
77. Zuzka8 28.02.2021, 21:03
Záleží čo myslíš pod jednotou. Jednota nemá byť na úkor Božej vôle. .. Napr. cudzoložstvo s inými bohmi treba označiť ako hriech a ako zlé. ..
▲
28.02.2021, 21:10
|
...aleboo, mali by slušnejší ľudia ísť drogovať a pichnúť si, len preto, lebo že, "my vás neodsudzujeme"? ..
|
|
|
89
|
Neviem Paťo, aj čo myslíš ty pod láskou, ako si ju predstavuješ. .. Lebo dá sa s láskou napomenúť nejakého neveriaceho ak kráča po zlej ceste a poukázať na Krista. ..
Láska neposudzuje, ale hriech musí odsúdiť vo svojom vnútri, a pritom sa nepovýšiť nad iným. ..
|
|
|
112
|
|
89. Zuzka8 01.03.2021, 10:21
Neviem Paťo, aj čo myslíš ty pod láskou, ako si ju predstavuješ. .. Lebo dá sa s láskou napomenúť nejakého neveriaceho ak kráča po zlej ceste a poukázať na Krista. ..
Láska neposudzuje, ale hriech musí odsúdiť vo svojom vnútri, a pritom sa nepovýšiť nad iným. ..
▲
06.03.2021, 18:19
|
145. Aj s týmto súhlasím. Ale ak chceš niekoho napomínať, je účinnejšie, keď si najskôr vytvoríte dobré vzťahy.
A opakujem to, čo som už vpodstate napísal: Ekumenizmus z katolíckej strany nie je uznanie iných cirkví za rovnocenné. Je to skôr pohľad na to, čo máme spoločné: nehádať sa o rozdielnostiach ale podporovať sa v podobnostiach a snažiť sa navzájom si porozumieť. Hlavne, aby nebolo medzi nami žiadne zlo.
|
|
|
90
|
To teraz je tá lacná reklama s absolut vodkou. Kde vštepujú mladým nový pohľad na lásku a pritom je to proti Božej vôle. .. iba sa tvária sladko. ... =•)
|
|
|
111
|
|
90. Zuzka8 01.03.2021, 10:24
To teraz je tá lacná reklama s absolut vodkou. Kde vštepujú mladým nový pohľad na lásku a pritom je to proti Božej vôle. .. iba sa tvária sladko. ... =•)
▲
06.03.2021, 18:10
|
146. Zuzka, to áno, to súhlasím. Treba vedieť, čo to znamená skutočná láska a čo skutočne milovať. Napr. rodičia, ktorí milujú svoje deti ich sem tam musia aj potrestať.
|
|
|
|